Goud

Ik heb deze documentaire gekozen omdat, ik een andere prestatie gerichte documentaire wilde kijken dan een voetbaldocumentaire. Als ik niet op voetbal had gezeten, zat ik waarschijnlijk op hockey. Daarnaast vind ik een documentaire die over een WK gaat altijd interessant omdat ik merk dat heel Nederland (en ik zelf ook) meeleeft met zo'n toernooi

 

De hockey documentaire gaat over het Nederlandse dames hockey team die op weg zijn naar het wk in Madrid. Eerst spelen de dames in Amerika een oefentoernooi waar Nederland niet echt overtuigend speelt. Ze verliezen heel vaak wedstrijden en veel spelers hebben het zwaar.

Naar aanloop van het WK zijn er ook nog heel veel trainingen in Nederland voor de voorselectie. Na die trainingen moeten er een paar hockeyers afvallen wat zorgt voor de nodige stress. Tijdens de voorbereidingsfase worden er oefenpotjes ook slecht gespeeld. Wanneer de trainer vaak na de wedstrijden de verbeterpunten opnoemt van de spelers, zijn de spelers het er niet mee eens dat hij alleen de negatieve dingen zegt i.p.v . de positieve dingen.

Tijdens het WK komt Nederland in een flow en wint dan geen enkele wedstrijd. De sfeer in het team is goed waardoor er ook beter gepresteerd wordt. De trainer heeft als visie dat hij zijn team elke keer 2% beter wil laten worden ten opzichte van de andere concurrenten. Wat je vaak in de documentaire terug ziet komen is dat de spelers/trainer hun thuisfront heel erg missen. Door menig spelers wordt er daarom vaak gehuild.

 

Tijdens deze documentaire wordt er getoond dat een trainer en spelersgroep met een bepaalde visie uiteindelijk bereiken wat ze willen bereiken met elkaar. Dat merk je aan hoe veel aandacht de trainer en de staf geven aan de spelers. Ook wordt er veel aandacht besteed aan nieuwe innovatie technieken zoals in een bak met ijswater zitten, wat goed voor je spieren schijnt te zijn. Innoveren is een kerntaak van een SGM'er die goed terug kwam in de documentaire. Ook de kerntaak managen kwam goed naar voren in de documentaire, het managen van een vrouwenhockey team gaat niet altijd over rozen, er zijn heel veel factoren waar een trainer mee te maken krijgt.

Als SGM-er kan ik meegeven dat het managen van een team niet alleen bestaat uit de visie van de trainer, maar dat het heel belangrijk is dat je de manier van coachen kiest die voor iedereen van het team prettig is. Ook heb ik geleerd dat je soms moet innoveren op bepaalde vlakken om vooruitgang te boeken met iets (in dit geval met wereldkampioen te worden).

City Hopper

Ik heb deze documentaire gekozen omdat ik het heel vet vind dat een Nederlander pro skates krijgt wat hier in Europa bijna nooit voorkomt. Verder vind ik skaten altijd leuk om naar te kijken, door de sierlijke trucjes die worden uitgevoerd.

De documentaire gaat over de skater Sven Broekhorst, die als een van de weinige in Europa een pro inline skater is. Hij krijgt zijn eigen skates en wil een promo filmpje maken over zichzelf. In zijn filmpje gaat hij langs allemaal bekende plekken van Nederland. Zo komt Sven bijvoorbeeld bij de wallen, Scheveningen en Rotterdam om daar truc’s te doen met z’n eigen gemaakte schans. In de documentaire is te zien dat Sven een hele grote passie heeft voor zijn sport. tijdens zijn reis ontdekt hij allemaal nieuwe ideeën waar hij een truc kan gaan uitvoeren. Ondanks dat het wel eens fout gaat en soms echt heel hard valt, gaat hij toch door met succes. In de documentaire is ook te zien dat toeschouwers het helemaal geweldig vinden wat Sven doet. Zo is te zien dat hij een truc doet en er dan een bierfiets langs komt waarmee hij grootst support krijgt van de mensen. Het beoefenen van een lifestyle sport neemt naast zijn grote kans op blessures ook veel problemen met zich mee, bijvoorbeeld problemen met de politie.

 

Ik heb gezien bij deze documentaire dat als je een passie hebt, je ook van je passie je beroep kan maken als je er maar 100% voor gaat. Naast het beroep zie je ook dat zijn leefstijl ook helemaal wordt ingericht in kader van het skaten. Tijdens zijn rit door Nederland is hij steeds op zoek naar verbetering of naar iets wat nog beter/vetter kan worden. Hij wil altijd streven naar het beste wat naar mijn mening een hele goede eigenschap is.

Kerntaak 11 (toepassen van sportmarketing en PR) kwam duidelijk naar voren in de documentaire. Er was te zien hoe Redbull (zie plaatje) zichzelf graag wil laten zien bij dit soort evenementen (door gebruik te maken aan reclame en sponsoring). Ook vindt ik dat doorzetten een eigenschap moet zijn van een SGM - professional en dat kwam in de documentaire ook goed naar voren ondanks alle tegenslagen.

 

Als SGM-er zie ik dat je soms uit je comfort zone moet stappen om het ver te schoppen, ook al maak je fout moet je gewoon doorgaan totdat je het goed doet. Ook heb ik geleerd dat het gebruik maken van sponsoring een positief effect heeft op het evenement omdat er mooie beelden zijn geschoten en omdat er publiek aanwezig was.

SixOneSix

Ik heb deze documentaire gekozen omdat, ik het heel erg interessant vind wat eten met je kan doen en hoe je het er daarna weer van af kan trainen. Ook vind ik het leuk om te zien hoeveel motivatie mensen hebben om een bepaald doel te halen.

 

De documentaire sixonesix gaat over een jongen die een experiment met zijn eigen lichaam doet. Wat die wil onderzoeken is: of hij na 31 dagen ongezond eten het aantal vetpercentage in 31 dagen kan terug brengen tot zijn oude niveau. Dit wil hij onderzoeken door een maand lang bij de mac donalds te gaan eten. Daarnaast eet hij thuis ook allemaal ongezonde snacks zoals chips en pizza. Na de 31 dagen wil hij 31 dagen heel gezond eten en genoeg bewegen. Tijdens de 31 dagen dat hij ongezond eet komt hij erachter dat zijn lichaam heel snel achteruit gaat. Hij wordt snel moe en heeft heel vaak hoofdpijn. In de 31 dagen herstel fase merkt hij ondanks dat hij heel gezond eet en veel beweegt, dat het veel lastiger is om het vet kwijt te raken dan dat het er bij komt.

In zijn laatste 10 dagen eet hij 7 dagen maar 1 koolhydraat maaltijd per dag en in z’n laatste 3 dagen zelfs 0. Hij geeft zichzelf nog een extra week om vet eraf te krijgen. Na zijn weegmoment heeft hij zijn doel niet bereikt, zijn vetpercentage is maar met 8% gedaald ten opzichte van de 10% die hij als doel had. Conclusie was dat fastfood echt heel slecht voor je lichaam is dan altijd wordt gezegd.

De kerntaken en beroepscompetenties van een SGM - professional die in de documentaire naar voren kwamen zijn: Begeleiden naar gezondheidswinst omdat een jongen een experiment ondergaat om van gezond naar vet naar gezond te gaan. In het laatste stadium van de documentaire gaat het heel erg naar het streven van gezondheidswinst. Op het eind reflecteert en leert de hoofdrolspeler ook van zijn eigen experiment, hij komt tot inzien hoeveel slecht eten kapot maakt aan je leven.

 

Als SGM-er ben ik er achter gekomen wat alleen slecht eten met je doet en hoeveel moeite je er voor moet doen om het vet daarvan weg te halen. Dat kwam heel schokkend op mij over. Het gaf mij heel veel inzicht wat voor producten wel of niet goed zijn voor de gezondheid van een mens. Na de documentaire gezien te hebben kan je wel makkelijker bij mensen doordringen wat ongezond eten met iemand doet. Dit zag je in de documentaire goed terug door het gewicht van de hoofdrolspeler en het slechte slaapritme. 

Sportboek

Ik heb het boek ‘Ik, Zlatan’gekozen omdat ik een hele grote passie voor voetbal heb, daarnaast ben ik ook heel erg fan van het voetbal wat Zlatan laat zien.

 

In het boek ‘Ik,Zlatan’ wordt er verteld hoe Zlatan van zijn woonplaats in Zweden opgroeide naar de grote clubs in Europa.

Het boek begint in zijn periode bij Fc Barcelona waar hij zich niet op zijn plek voelde. Hij kon niet tegen het brave gedrag wat de spelers bij Barcelona hadden. Hij kon kortom niet goed omgaan met de cultuur die ze in Barcelona hadden. Over Pep Guardiola was hij ook niet te spreken: hij vind hem een laf watje. Vanaf dit punt van het verhaal wordt er verteld hoe Zlaten vanaf zijn jeugd opgroeide naar AC Milan.

Zlatan was opgegroeid in Rosengård een immigrantenwijk in Malmö. Zijn ouders waren gescheiden, later in het verhaal koos Zlatan om bij zijn vader te gaan wonen. Omdat zijn vader aan de drank zat leefde Zlatan veel op straat en hield hij zich vast aan het voetballen. Dat was zeker niet onopgemerkt, Zlatan werd op z’n 13e gescout door Malmö FF. Ondanks dat Zlatan de scheidsrechters bleef uitschelden en zich slecht gedroeg op het veld kreeg hij toch een kans om op zijn 17e te debuteren voor het 1e, waarna die al heel snel aandacht kreeg van buitenlandse clubs.

Pas na het tweede seizoen krijgt Zlatan de smaak te pakken bij Ajax. Ook werd hij geselecteerd door het Zweedse elftal. Zlatan werd ervan beticht dat hij in een interland van der Vaart express blesseert. Van der Vaart, die destijds ook bij Ajax speelde en Zlatan krijgen ruzie en Zlatan maakt de transfer naar Juventus.

Bij Juventus is hij gevormd tot top spits en vertrekt al snel naar AC Milan waarna hij naar Barcelona zou vertrekken om vervolgens een jaar later weer terug te keren bij AC Milaan.

 

Kerntaak communicatie kwam naar voren, in het boek kwam dit naar voren bij het punt dat Zlatan bij FC Barcelona zat waar de communicatie tussen Pep en Zlatan alles behalve goed was. Het is belangrijk dat je in een team met elke speler goed kan communiceren. Dit is niet alleen goed voor de sfeer in een team, maar ook voor de resultaten van een team. Daarbij is de kerntaak 'Managen van een team' ook iets wat een trainer goed onder de knie moet krijgen

 

Als SGM-professional heb ik geleerd dat je niet altijd het perfecte pad moet lopen om je uiteindelijke doel te kunnen bereiken. Ook heb ik geleerd dat het belangrijk is hoe je met tegenslagen om moet gaan. Ik heb ook geleerd tijdens het lezen dat het heel belangrijk is om jezelf te blijven en je eigen identiteit blijft behouden.

Evenement 4 mijl

Voor het bezoeken van een evenement heb ik gekozen voor een evenement waar ik niet snel heen zou gaan, maar wat wel enige vorm van affiniteit heeft met mij. Zo kwam ik bij de 4 mijl die jaarlijks wordt gelopen in Groningen. Ik heb voor dit evenement gekozen omdat een vriend van mij er aan mee deed en daar ging kijken met wat vrienden. Dit was dus de ideale kans voor mijn opdracht. Voor de rest vind ik tijdwedstrijden ook heel leuk om te zien omdat er een winnaars mentaliteit aanwezig is. Daarnaast vond ik het leuke aan de 4 mijl dat het niet alleen om winnen gaat. maar dat ook heel veel mensen gewoon voor de gezelligheid meededen.

Het is de bedoeling bij de 4 mijl dat er 6,4 km wordt gelopen van Haren naar Groningen. Tijdens de race doen er heel veel verschillende groepen mee ,van kinderen tot ouderen, van topsprinters tot mensen die een weddenschap hebben verloren. Er was heel veel sfeer tijdens de 4 mijl en veel aanmoedigende mensen langs de lijn. Op de dag van de 4 mijl waren er naar verwachting 90.000 toeschouwers en er deden ongeveer 23.000 deelnemers mee. De sfeer van het evenement werd vooral gekenmerkt door de hoeveelheid toeschouwers, deelnemers en de gemaakte muziek die er gemaakt werd door DJ's of muzikanten. Veel mensen doen mee aan het evenement om geld op te halen voor het goede doel. Dit jaar was het goede doel: 'Groningen geef thuis' en er werd samen met donateurs en sponsoren €60.040 opgehaald. 

 

Kerntaken die bij de 4 mijl naar voren kwamen zijn: Leidinggeven (organisator aan de vrijwilligers), managen van de financiën (er moet geen verlies worden gemaakt), Sportaccommodatie en facilitaire management ( juiste locatie met juiste indeling van tenten, omkleed ruimtes, toiletten etc.), ontwerpen, organiseren van sportactiviteit en communiceren (met de vrijwilligers en betrokkenen van het evenement).

 

Voor een SGM-professional is het goed om een goed beeld te krijgen hoe z’n groot evenement als de 4 mijl is opgebouwd. Zo heb ik gekeken wat mij vooral opviel tijdens de race qua opbouw. Allereerst wat mij opviel dat het goed was geregeld, dat de topsprinters begonnen met de race en de langzamere lopers later begonnen. De looproutes waren ook duidelijk aangegeven en er was heel veel publiek wat samen met de muziek zorgde voor heel veel sfeer. Ook werd er genoeg water gegeven. Enige verbeterpuntje wat ik zag dat er maar aan 1 kant water werd geserveerd, hoewel het qua wachttijd slimmer is om dat aan beide kanten te doen. Voor de toeschouwer is het echt een perfect evenement als je opzoek bent naar een wedstrijdrace en daarnaast ook veel van gezelligheid houdt tijdens een evenement.

 

Conclusie sporthart

 

Ik ben er achter gekomen dat er als SGM-proffessional nog veel winst is te halen op de sportwereld. Zo kan je als SGM-proffesional zorgen voor een goede opbouw tijdens een evenement, daarnaast is het bij z'n evenement belangrijk dat er goed kan worden gecommuniceerd met alle partijen, tijdens het helpen bij het evenement 'Ladiesrun' heb ik gezien dat het bijvoorbeeld van belang is om een tijdschema moet maken van de hele dag, de activiteiten en het materiaalgebruik. Daarnaast is het handig om voor een evenement goede promotie te maken om er voor te zorgen dat er veel publiek op af komt. Ook is er nog veel winst te behalen op het gebied van gezondheid sport- en eetschema's aanbieden voor mensen die willen afvallen. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb